Recentment s'ha inaugurat l'exposició "Trama i Escriptura" de l'artista Margarida Piera Vinent, de la qual n'hem realitzat el disseny per a presentar la seva obra en els espais del Palau LLobera de Solsona.
L'exposició es pot visitar els dissabtes d'11h a 14h i els diumenges i festius, d'11h a 14h, al Carrer dels Dominics, 12 (Plaça del consell comarcal) de Solsona.
A continuació n'expliquem el disseny.
L’exposició
“Trama i Escriptura” de l’artista Margarida Piera Vinent, presenta l’obra
realitzada mitjançant diverses tècniques de gravat i amb una elaboració
mitjançant la qual les traces i els símbols s’entreteixeixen, es tramen,
donant-hi una nova dimensió. Es tracta d’un treball deli cat,
en la matèria i la composició, essent una obra que supera la bidimensionalitat,
generant relleus, buits, separacions i ombres que gradualment modulen aquesta
progressió cap a un nou caràcter definit en l’espai.
L’exposició
es realitza al Palau Llobera de Solsona, actual seu del Consell Comarcal del
Solsonès, situada en el seu espai de rebuda,
el pati gòtic, i les dues sales expositives adjacents. La sala Francesca
Llobera i la Sala Teatre.
Determinades
obres volien ser presentades en tota la seva naturalitat, sense proteccions que
les atrapessin, en condicionessin o alteressin el seu caràcter sensorial i volumètric.
Per tant requerien d’una solució expositiva que aconseguís aquest objectiu, però generant a la vegada la necessària distància entre
l’espectador i l’obra.
Considerant les
qualitats materials i de la gènesi de l’obra, ens suggeria que l’element que
l’hagués de suportar tingués una materialitat natural, però aspra i imperfecta que
es diferenciés de la deli cadesa de
l’obra, i així, per contrast, la destaqués, aquestes qualitats les vam trobar
trobem en els taulons de fusta simplement asserrada. Amb aquest material de
base definit, la manera de generar el suport expositiu també ens la descobreix
la pròpia obra a exposar, i consisteix en generar una trama. Solució que
coincideix també amb la forma senzilla i efectiva que s’utilitza per apilar els
taulons per a ser assecats. Per tant aconseguim resoldre el suport expositiu
evitant qualsevol expressivitat formal, definint una gran taula, amb la única
contundència que representa la senzilla solució d’apilar i arriostrar aquests
elements lineals, essent una solució estrictament subordinada a les seves
qualitats funcionals, però que a la vegada, per la seva lògica de formació i
les seves qualitats materials, estableix
una certa empatia amb l’obra exposada.
L’elecció
dels taulons com a material, té l’avantatge que és un material que no és
consumit, sinó utilitzat temporalment,
pel propi caràcter efímer de l’exposició,
i que es pot retornar per a ser reutilitzat per al seu ús per al que
estava destinat.
Aquest nou
suport format per un entramat de taulons, ens permet incorporar de forma molt
senzilla, en les seves pròpies juntes uns suports de cartó gris plegat, que
faran d’unió entre la gran taula i l’obra a exposar, fent de transició entre la
natural imperfecció de la base i l’obra, i permetent que aquesta quedi
correctament exposada. L’elecció del cartró gris com a material de suport té a
veure amb com ha estat tractada la materialitat del paper en l’obra, establint-hi
una certa relació.
Entre
l’entramat de taulons hi incorporem unes lluminàries per a cada obra per a
definir el caràcter íntim de lectura que demanaven, o en altres casos per a
generar unes interessants ombres que interactuaran amb elles.
El pati
gòtic és l’espai més representatiu de l’edifici, molt ben il·luminat a través
de la gran claraboia que el cobreix i que l’habilita com a entrada principal de
l’edifici. Pel seu caràcter
representatiu i també pels seus condicionants com a espai expositiu, hi situem
únicament un peça tramada de llistons que rebrà el visitant amb la presentació
de l’exposició, i una representació de l’obra exposada en un escollit àmbit d’aquest magnífic espai.
En la sala
Francesca Llobera, que ja està condicionada com a espai expositiu, identifiquem
que l’espai te dos laterals molt diferenciats, una paret de pedra homogènia, i
en canvi una altra paret on s’hi acumulen elements tècnics i on s’hi
identifiquen les marques d’antigues obertures, convertint-la en una superfície
amb masses “accidents” per a exposar-hi les obres, i per tant decidim penjar
obra únicament en les parets de pedra on a més a més hi destacaran millor. En
el centre de l’espai, hi situem una gran taula de taulons, per exposar en un
dels seus costats peces de la sèrie “un espai que és una pàgina”, amb una
intencionada disposició que permet la doble visió, ressaltant el caràcter espacial
de l’obra, reafirmat per les ombres que
genera sobre si mateixa. A l’altre banda de la taula hi situem els
“llibres d’hores”, una sèrie que requereix de ser vista seqüèncialment i amb
una noció de conjunt.
En el fons de
la sala s’hi projecten els textos relacionats amb l’obra, com si s’imprimissin
amb llum sobre la pedra per a mostrar-ne de forma eloqüent la seva
materialitat.
En la sala
teatre, ens recolzem en les seves característiques per a definir una primera
zona amb una taula on s’hi exposen les obres de la sèrie “habitacions”, amb la
seva il·luminació individual per reforçar el caràcter introspectiu que evoca
l’obra. I en el fons de la sala l’obra s’acomoda en els nínxols que defineixen
les antigues obertures en la paret.
Es tracta
doncs d’un muntatge expositiu que en la seva definició es nodreix de les
qualitats de l’obra exposada, buscant una certa sintonia en una intervenció que
queda en un pla subordinat per a destacar-ne l’obra. Essent una intervenció que
bé podria participar de la reflexió exposada en el primer paràgraf del text que
Pascual Farràs realitzat pel catàleg de l’exposició: “ Hi ha un espai que és una pàgina, no hi ha res però hi cap tot, perquè el
buit es dimensiona, creix, es transforma, atret per imatges que són
correspondències. “
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada